úterý 20. listopadu 2007

Internetové obchody - příliš mnoho hráčů

Také máte poslední době pocit, že se na českém internetu objevuje každý měsíc desítky nových internetových obchodů? Pokud ano, čtěte dále. Situace začíná být čím dál méně přehledná. Kam až to povede? Vždyť tolik obchodů se nemůže v žádném případě uživit. Jen v oblasti prodeje elektroniky jsem za poslední měsíc narazili na 12 nových webů. Při porovnání prodejních cen s nákupními od největších českých distributorů byl rozdíl na většině zboží v rozmezí 20 až 100 Kč. Na první pohled to pro kupující zákazníky nevypadá až tak špatně, neboť preferují hlavně nízkou cenu, bohužel tu máme i odvrácenou stranu mince. Málokdo (kromě obchodníků) si uvědomí, že z toho malého rozdílu musí obchodník ufinancovat provoz obchodu, zaplatit lidem výplaty a investovat do dalšího rozvoje obchodu. Uveďme si příklad (čistě teoreticky):

Vezměme, že průměrně má obchodník na 1 ks zboží 60 Kč pro sebe. Kolik musí prodat kusů zboží, aby byl ziskový?

Náklady na provoz čistě e-obchodu na měsíc činí 5000 Kč

Náklady na mzdy na měsíc – 1 člověk (včetně soc. a zdrav.) – 20 000 Kč

Náklady na ostatní činnosti (nájem, telefony, benzin, účetnictví, reklamace apod.) na měsíc – 8 000 Kč

Celkové náklady: 5 000+2 000+8 000 = 33 000 Kč měsíčně

„Zisk“ na 1 ks zboží: 60 Kč

Zaplacené náklady: 33 000/60 = 550 ks zboží za 30 dnů tjs. 18,3 ks prodaného každý den.

Velmi málo eshopů prodávající pouze elektroniku prodá denně více jak 18,3 kusů zboží na to, aby se zaplatili alespoň náklady. Protože jedinou zbraní malých shopů je jen nízká cena, je rozdíl 60 Kč na jednom ks zboží „zisk“ relativně vysoký, u mnohých položek je menší a již jsem viděl i prodej za nižší ceny než nákupní, a nešlo o žádný vyprodej nebo speciální akci. Výsledkem je, že se čím dál více častěji obrací na dosud fungující obchody s otázkami typu: „Kde mohu reklamovat zboží? Eshop, ve kterém jsem ho koupil, již neexistuje.“ „Co mám dělat, eshop již neexistuje můžete mě poradit nebo mohu u Vas reklamovat?“ atd..

Mrkni na me.

Žádné komentáře: